FEBC-FABA
De kimometerheffing

Voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton:
wees voorbereid op de kilometerheffing in België
 
Op 1 april 2016 treedt in België  de  kilometerheffing    voor vrachtwagens   in  voege. Alle vrachtwagens  van meer dan 3,5 ton MTM, inclusief de buitenlanders, die op de wegen in België rijden zullen dan constant een ingeschakelde  On Board Unit (OBU) aan boord moeten hebben. Viapass controleert  en coördineert op praktische wijze de uitvoering van alle beslissingen die de regionale regerin-
gen op dit vlak genomen hebben.

Het wordt een hele aanpassing voor de eigenaars van vrachtwagens. Zij zullen ervoor moeten  zorgen dat hun vracht- wagen in orde is met de nieuwe regle- mentering vanaf 1 april 2016.

Wat houdt die in?
Vrachtwagens van meer dan 3,5 ton MTM   vallen onder de  kilometer- heffing en  dienen een  On  Board
 
Unit  aan boord te hebben. Dit  klei- ne toestel dat verkrijgbaar  is bij de dienstverleners (momenteel alleen www.satellic.be, later meerdere) regis- treert het aantal verreden  kilometers op betalende  tolwegen en nulwegen. In functie van de MTM van de totale vrachtwagencombinatie,     inclusief sleep (of hij nu beladen  is of niet, met een aanhangwagen rijdt of  niet),  de Euro­uitstootnorm  en de weg waarop gereden  wordt, berekent de OBU de tol- heffing en stuurt hij dit aan te rekenen bedrag door naar het facturatiecentrum van de dienstverlener, die dan op regel- matige  wijze een gedetailleerde factuur stuurt. De kilometerheffing is namelijk afhankelijk van het type weg waarop u rijdt, de MTM  van uw vrachtwagen, en zijn euro­uitstootnorm. MTM en Euronorm zijn te vinden op de inschrij- vingspapieren  van het voertuig.  Het tolwegennet, de toltarieven en al het nieuws over de kilometerheffing vindt u op de website van www.viapass.be. De manier om een OBU te bekomen en hem aan te koppelen aan een bepaalde vrachtwagen vindt u op de website van de dienstverlener.


De kilometerheffing betekent een hele verandering voor
de logistieke sector.


Hebt u een bestelwagen van minder dan of gelijk aan 3,5 ton dan valt u niet onder de kilometerheffing,  of u er nu een aan- hangwagen aan vasthangt of niet.
De kilometerheffing betekent een hele verandering  voor de logistieke  sector. Allereerst zullen  de vrachtwageneige- naars moeten zien in orde te zijn met de nieuwe reglementering. 

Op 1 april valt ook het Eurovignet weg; Belgische Eurovignetten die over de datum van 1 april heen lopen zullen volgens teveel betaalde pro rata terug betaald worden. Voor Nederland en Luxemburg zal het Eurovignet weliswaar verplicht blijven. Alle informatie  ter zake kan verkregen worden bij de belastingdienst van uw gewest.

Er zijn slechts  een paar categorieën uit- gezonderd voor de kilometerheffing: het leger, brandweer,  burgerbescherming, ambulances  en tractors  voor  specifie- ke landbouw, tuinbouw, bosbouw en visteelt. Mochten er  andere uitzon- deringen bijkomen  vindt u deze op www.viapass.be. Het is overigens altijd nuttig om regelmatig naar de website van Viapass te surfen om de meest re- cente ontwikkelingen inzake de kilome- terheffing te volgen.
www.viapass.be

 

FeMa - Beroepsvereniging van de Bouwhandelaar
't Hoogtepunt II
Brusselsesteenweg 524 - B. 6
1731 Zellik
Tel. 02/466.24.83
Fax 02/463.26.46
Email: fema@fema.be