Voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton:
wees voorbereid op de kilometerheffing in België
Op 1 april 2016 treedt in België de kilometerheffing voor vrachtwagens in voege. Alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton MTM, inclusief de buitenlanders, die op de wegen in België rijden zullen dan constant een ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord moeten hebben. Viapass controleert en coördineert op praktische wijze de uitvoering van alle beslissingen die de regionale regerin-
gen op dit vlak genomen hebben.
Het wordt een hele aanpassing voor de eigenaars van vrachtwagens. Zij zullen ervoor moeten zorgen dat hun vracht- wagen in orde is met de nieuwe regle- mentering vanaf 1 april 2016.
Wat houdt die in?
Vrachtwagens van meer dan 3,5 ton MTM vallen onder de kilometer- heffing en dienen een On Board
Unit aan boord te hebben. Dit klei- ne toestel dat verkrijgbaar is bij de dienstverleners (momenteel alleen www.satellic.be, later meerdere) regis- treert het aantal verreden kilometers op betalende tolwegen en nulwegen. In functie van de MTM van de totale vrachtwagencombinatie, inclusief sleep (of hij nu beladen is of niet, met een aanhangwagen rijdt of niet), de Eurouitstootnorm en de weg waarop gereden wordt, berekent de OBU de tol- heffing en stuurt hij dit aan te rekenen bedrag door naar het facturatiecentrum van de dienstverlener, die dan op regel- matige wijze een gedetailleerde factuur stuurt. De kilometerheffing is namelijk afhankelijk van het type weg waarop u rijdt, de MTM van uw vrachtwagen, en zijn eurouitstootnorm. MTM en Euronorm zijn te vinden op de inschrij- vingspapieren van het voertuig. Het tolwegennet, de toltarieven en al het nieuws over de kilometerheffing vindt u op de website van www.viapass.be. De manier om een OBU te bekomen en hem aan te koppelen aan een bepaalde vrachtwagen vindt u op de website van de dienstverlener.
De kilometerheffing betekent een hele verandering voor
de logistieke sector.
Hebt u een bestelwagen van minder dan of gelijk aan 3,5 ton dan valt u niet onder de kilometerheffing, of u er nu een aan- hangwagen aan vasthangt of niet.
De kilometerheffing betekent een hele verandering voor de logistieke sector. Allereerst zullen de vrachtwageneige- naars moeten zien in orde te zijn met de nieuwe reglementering.
Op 1 april valt ook het Eurovignet weg; Belgische Eurovignetten die over de datum van 1 april heen lopen zullen volgens teveel betaalde pro rata terug betaald worden. Voor Nederland en Luxemburg zal het Eurovignet weliswaar verplicht blijven. Alle informatie ter zake kan verkregen worden bij de belastingdienst van uw gewest.
Er zijn slechts een paar categorieën uit- gezonderd voor de kilometerheffing: het leger, brandweer, burgerbescherming, ambulances en tractors voor specifie- ke landbouw, tuinbouw, bosbouw en visteelt. Mochten er andere uitzon- deringen bijkomen vindt u deze op www.viapass.be. Het is overigens altijd nuttig om regelmatig naar de website van Viapass te surfen om de meest re- cente ontwikkelingen inzake de kilome- terheffing te volgen.
www.viapass.be
FeMa - Beroepsvereniging van de Bouwhandelaar
't Hoogtepunt II
Brusselsesteenweg 524 - B. 6
1731 Zellik
Tel. 02/466.24.83
Fax 02/463.26.46
Email: fema@fema.be
|