Sinds 21 mei van dit jaar werkt het personeel van de bedrijven die aangesloten zijn bij onze Unie van Aannemers van Spoorwegwerken (UASW) en die opdrachten van werken of diensten uitvoeren met Infrabel als aanbestedende overheid, onder dekking van een certificaat Operator Travaux Werken en niet langer onder dekking van een vergunning A3.
De zogeheten vergunning A3 “Bestuurder van locomotieven voor werktreinen die enkel op buiten dienst gesteld spoor rijden” werd immers vervangen door een nieuwe veiligheidsfunctie die eigen is aan Infrabel: de “Operator Travaux Werken” (OTW).
Dit nieuwe certificaat OTW wordt door Infrabel afgeleverd. Het omvat twee rijbevoegdheidscategorieën, met name de OTW van werktuigen met eigen aandrijving niet inschakelbaar in konvooi (spoor-wegvoertuigen of gelijkgesteld niet gebruikt om andere spoorvoertuigen te trekken of te duwen) en de OTW van werktreinen die enkel op buiten dienst gesteld spoor rijden.
De kennis en de vakbekwaamheid van de houder van een certificaat OTW worden aangetoond door twee bijlagen: een attest van kennis van de zone van het werk waarin hij bevoegd is om te werken en een attest van materieelkennis dat de voertuigen vermeldt die hij mag besturen en bedienen.
Bij de uitoefening van zijn functie moet de OTW altijd in het bezit zijn van al deze documenten.
Samen met de overgang van een vergunning van bestuurder A3 naar een certificaat OTW is voorzien in overgangsmaatregelen. Zo behoudt de houder van een vergunning van bestuurder A3 zijn rechten binnen de beperkingen opgelegd aan een OTW, zoals bepaald in dit Algemeen Reglement van de Exploitatie van Infrabel en op voorwaarde dat de houder deelneemt aan de verplichte permanente opleiding die vereist wordt voor de OTW.
De geldigheid van de vergunning van bestuurder van werktreinen categorie A3 vervalt binnen de beperkingen vastgelegd bij de aflevering door de veiligheidsinstantie of op het ogenblik van zijn vervanging door een certificaat OTW.
Deze wijziging inzake de certificering van het beoogde personeel is het resultaat van de combinatie van verscheidene factoren die Infrabel naar voren schuift om de veiligheidscultuur op het spoornet te versterken: een aangepaste technologie, een doeltreffend beheersysteem, de juiste houding en de toepassing van nieuwe procedures (1 ).
Meer informatie over deze nieuwe reglementaire procedures vindt u op de website van Infrabel.
([1]) Het betreft meer bepaald een wijziging van de reglementering tot omkadering van het verkeer – met inbegrip van op het spoor plaatsen en uit het spoor lichten – van dienstvoertuigen op het net van Infrabel, met name het Algemeen Reglement van Exploitatie 742.5 dat op 1 oktober 2012 van kracht werd. |